Bu acınacaqlı gedişat millətimizin saflığını, ulu dəyərlərini məhvə aparır, insanlar zombiləşirlər, islamçılıqdan uzaqlaşırlarMən yarım əsrdən çoxdur Təhsil məkanındayam və bu böyük anlayışı qeyri-peşəkar yanaşma ilə üç dövrə ayırardım: 1920-ci ildən Vətən müharibəsinədək: dünya savaşından sonra müstəqilliyimizə və demokratik – milli sistemimizin bərpasından bu günlərimizə qədər. Böyük tarixi addımdır ki, təhsil ideoloji quruluşda yaranmış, inkişaf etmiş və formalaşmışdır. Sonuncu fikrə aqressiv yanaşmamalı, ona görə ki, hər bir sahədə, hətta insan tərbiyyəsində belə, son yoxdur, formalaşma tamamlanmır. Kristal qaya, daş parçası, dağ və sair də mövcud formasından çıxır, təbii fəlakətlərə məruz qalır. Amma ideoloqlar on illərdir hayqırırlar: yeni nəsil artıq formalaşmışdır. Komunist tərbiyəsi və təhsil vasitəsilə! Həqiqətən, belədirmi? Bəs müqabilində nə formalaşmışdır, kim kamillik zirvəsinə (o yana yol yoxdur) çatmışdır?Görünür, sualların fəlsəfəsində siyasi sistemin diqtəsi dayanmışdır, üstəgəl sosial gerçəkliyin tələbləri. Birincisi, gənc nəsli dövlətçiliyə, vətənpərvərliyə və normal yaşamağa borcludur. İkincisi, insan resursunun – kopitalı ilk olaraq maddi ehtiyacını ödəmək məsuliyyətini daşıyır, sonuncu özünü üç istiqamətdə görür:
1) İnsan mövcudluğunda yaşatmağa (özünü) ehtiyac duymalıdır.
2) İnsan yeni fikir (ideya) eşitməyə borcludur.
3) İnsan haqq işinə, yaxud işin ədalətli görülməsinə ümidli olmalıdır.
Bu tarixi missiyanın sosialogiyasında azadlıq dayanır. Yeni nəsildə bu həqiqət məhz təhsil yolu ilə aşınmalıdır, əks halda insan yaşadığı cəmiyyətdə, ruhun varlığını itirir, özündən uzaqlaşır. Bu mənfi psixologiyaya dünənki məktəbli anadangəlmə yiyələnmişdir, valideynləri diktə etməmişdir. Hər bir gənc, yaxud da yaşlı nəsil geniş diapazonda düşünməli, sosial və məntiqi yollar axtarıb tapmalıdır. Bunun ilk mühüm mənbəyi təhsilin borclu olduğu “düşüncə tərzi”dir, tənqidi təfəkkür bacarığıdır, qeyri obyektiv hadisələrə analitik yanaşma cəsarətidir. Bu “triada” dünyanı bütöv görməyə, nəyin həqiqət, nəyin yalan olduğunu seçməyə, kölə (qul) vəziyyətlə barışmamağa çağırır. Həqiqi məxrəcə gəlmək üçün düşüncə tərzinə sahib olmaq vacib amildir. Deməli, dövləti yaşatmaq lazımdır, çünki dövləti (eləcə də dövlətçiliyi) 100-200-500-1000 il yaşatmaq mümkündür və tarix bunu sübuta yetirmişdir. Ona görə də hər bir insan təhsil məkanına ayaq basdığı gündən öncə əxlaqi dəyərlərə yiyələnməli, təhsilin bütün vasitələri mənəvi-ruhi tərbiyəni ikinci plana ötürməməlidir, necə deyərlər, balaların beynini və yaddaşını ifrat elmi informasiya ilə yükləməməlidir, bir nadan savadlı başçı, rəhbər “düyməni” basmaqla milyonlarla günahsız insanları, milyonlarla canlıları, gözəllik bəxş edən təbiəti məhv edir, necə ki, XXI əsr bu fəlakətə doğru irəliləyir bəzi prezidentlər tərəfindən və şübhə yaranır: bu cür xislətləri ana dünyaya gətirmiş ki, həmin dünyanı yandırsın, boğsun? Kaş beləsini anası bətnində boğaydı!
Təəssüf ki, 70 ildə azərbaycanlı türkünün qismətinə, , bəlkə də payına yalançı ideologiyadan qidalanan: aldatma (böyük sferada da), satqınlıq, boş beynəlmiləçilik, yersiz tərif, yerliçilik və sair hisslər düşmüşdür! Tərbiyədən uzaqlaşanda: xaricdəngəlmə pedantçılıq, bir-birinə qarşı soyuqluq, qeyri səmimilik, ağ ilə qaranı seçməmək, atalıq, analıq qüdsiyyətini itirmək, doğmasına ideal şərait yaratmaq və ilaxır insanlıqdan, dövlətçilikdən, qanun və qanunçuluqdan kənar işlərə rəvac vermək. Məktəblinin ağılını, düşüncəsini o dərəcədə kütləşdirirlər – nə sinifdə, nə də evdə gözəllik, istirahət, sərbəstlik üçün vaxtı çatışmır, çünki riyazi tipli elmlərin məngənəsindən çıxa bilmir. Ev tapşırıqlarına valideynləri yardımçı olsa da. Bumudur, təhsilin inteqrasiyası? Bumudur, biz sağlam düşüncəli, yeni fikirli nəsil böyüdürük? Bumudur, olan-qalan vaxtı repititor dalınca yüyürürük. Hökumət səviyyəsində rəsmilər soruşur ki, təhsil funksionerləri, mənim övladım da daxil olmaqla şagirdlərin niyə məktəbdə tədris proqramlarını öyrənməyə gücləri çatmır? Elə isə dövlət milyardlarla pul xərcləyir təhsil üçün – nə ehtiyac?
Rəsmilər hər halda xatırlayar həm öz timsallarında, həm də atalarının simalarında onlar repititorların ardıcıl gücü iləmi ali təhsil məktəblərinə daxil olmuşlar. Həqiqət uzaqda deyil, bəs nə üçün təhsil daşıyıcıları iki on ildir tədris proqramları və dərsliklərlə təzələnir, illərlə ayrı-ayrı məsul şəxslər xarici ölkələrə valyuta hesabına ezam olunur, qayıdır, nəyisə təhsilə gətirir, yenə özünü doğrultmur. Yeni-yeni təhsil nazirləri kresloda oturur, “aparatı” təzələməklə bir neçə il məşğul olur, vədlər verir, şişirdilmiş faktları ictimailəşdirir. Nəticədə, sovet təhsilindən, onun verdiyi bilikdən və savaddan fərqli olaraq universitetlərə keçmişin müqayisəli balı ilə 3: 3,5-lə daxil olurlar. Halbuki, bu balı toplamaq problem olmazdı! Budurmu, təhsilin uğurları? Bu, bir yana, gənc nəsil əxlaq tərbiyəsindən, mənəvi dəyərlərindən demək olar ki, məhrum olurlar: 20-25 yaş arası gənclərin cinayətə kütləvi yuvarlanması faktını təkzib etməyə heç kəsin vicdanı yol verməz. İş o məqama dirənib ki, azəri-türk balalarına yad olan nankorluğu: atanı, ananı və ya oğlunu, qızını qətlə yetirənlərin sayı ilbəil çoxalır. Elə bu yaşda intihara cəhd, yaxud intihar etmək də adiləşmişdir. Sual edirəm: Ölkəmizin adlı-sanlı psixoloq alimləri, akademikləri, elm xadimləri, filosofları, sosioloqları, siyasətçiləri belə utanc gətirən hadisələrin nə üçün kökünü araşdırmırlar, bəlkə “yuxarı”dan qadağalar var – biz bilmirik?
Bu acınacaqlı gedişat millətimizin saflığını, ulu dəyərlərini məhvə aparır, insanlar zombiləşirlər, islamçılıqdan uzaqlaşırlar. İnanmaq istəməzdim! Son on illərdir ali təhsilli milli kadrlarımızla rastlaşırıq (mətbuatdan oxuyuruq): şəxsi mənafeyini ümumdövlət maraqlarından çox-çox üstün tuturlar, milyonları yeyir, yaxud xaricə ötürüb aradan çıxırlar, bəziləri də mühakimə olunurlar. Rüşvət aldıqları, korrupsiya yolu ilə pul əldə etdikləri sübuta yetirilirsə, azadlıqda gəzir. Cinayət məcəlləsində təsbit olunmuşdur ki, rüşvət alan da (rüşvət verən də) ciddi cəza almalıdır. Məgər pulların bir hissəsini geri qaytarmaq onların sığorta edilməsidir? Bəli, dövlətin, xalqın pulunu sağa-sola xərclə, özün də cəzasız qal! Belə vəzifədə çalışmaq necə də sərfədir! Bu vəziyyətin görünən tərəfi bəllidir, amma o tərəfində əxlaqi nümunə dayanır. Gənc nəsil mütaliyəçidir, televizor ekranını izləyir və görür ki, bəzi vəzifəli məmurlar yeyir, hətta “sudan quru” çıxır. Deməli, məntiqlə o vəzifə tutarsa məhz bu cür yola düşəcəkdir, sübut olunmuş faktdır. Onlarda sərvət toplamaq, hansı alçaq yollasa vəzifədə oturmaq ehtirası yaranır.
Ehtiras insan ruhunun vəziyyətidir, xarici mühit hadisələrinin və daxili hiss orqanlarının təsiri altında yaranır və inkişaf edir. Belə tipli fərdi ehtirasların elmi əsasları yox deyil: belə xislətli vəzifə tutan talançılar çox yaxşı anlayırlar ki, mal-dövlət ehtiras hissi olanda o, həyatını qoruyur, daha da yaxşılaşdırır, həzzini reallaşdırır, hətta diferensiallaşdırır. Bir şərti də unutmayaq ki, insan (fərd) öz ehtirasını idarə edərsə, o, azaddır. Bəli, dövlət, xalq, Vətən mənafeyi qabağa keçəndə “düşüncə tərzi” istiqamətini yaxşıya dəyişir. Təəssüf ki, təhsil sistemimiz Sovet təhsil məkanının yaxşı, münasib atributlarını qorumadı, saxlamadı və qərbə üz tutdu. Halbuki, Şərq “düşüncə tərzi” gənc nəslin yüksək əxlaqi ruhda yetişməsində qiymətli mənbədir bu gün də. Şərq o hissi aşılayır ki, dünyanı sərt, quru, laqeyd halda götürmək yaramaz (ağılın da öz yeri var), insan axı ülvi varlıqdır, ağlamağı və gülməyi, sevinməyi və kədərlənməyi də özündə görməlidir. Dünyanı emosionallıqdan qidalanan gözəllikdə təsəvvür edir. Hələ də emosional düşüncə tərzi çağdaş məktəblərimizə ciddi ayaq açmamışdır, hətta bədii ədəbiyyat sıxışdırılır, bir azdan qorxuram Nizamilər, Füzulilər, Sabirlər yaramasın, yerini dəqiq elmlər tutsun. Unutmayaq ki, ən dahi alimdə bədii hissiyyat, bədii idrak yoxsa o, yeni heç nə yarada bilməz, heç bir şəxslə ünsiyyətə girə bilməz. Çünki o alimdə insanlıq fenomeni çatışmayacaqdır, bu yoxsa O kimə gərəkdir, qarğın silahları haqqında düşünəcəkdir. Böyük alim Ömər Xəyyamın rübailəri hələ də elmi həllini gözləyir, eləcə də Nizami Gəncəvinin poeziyası bu baxımdan.
Ömər Xəyyamın poetik misraları:Xilqətin başlıca mehvəriyik biz,Dərk etsən, bəsirət cövhəriyik biz.Cahan dairəsi qızıl bir üzük,Onun ən dəyərli kövhəriyik biz.(Ardı var)Allahverdi Eminov
Tarix: 4-12-2018, 14:23